Thursday, October 7, 2010

IKHLASKAH HATI KITA.......


Aku selalu juga mengatakan "aku ikhlas" tapi benar-benarkah hati ini ikhlas dalam semua perbuatan, kata-kata, bantuan yang diberikan, kasih sayangku kepada sesama manusia, ibadat yang aku lakukan dan juga amanah yang diberikan. Kata Ustaz keikhlasan itu tak perlu disebut tapi akan dirasai oleh orang yang memberi dan juga orang yang menerima dan untuk mendapatkan keikhlasan kita kena selalu berdoa kepada Allah agar kita dapat mengikhlaskan hati kita dalam setiap apa yang kita lakukan.

Bulan ramadhan yang lalu aku ditemukan dengan sahabat lama ketika menghadiri training ESQ 165 di Shah Alam. Anis namanya dia merupakan teman sepejabatku dulu, dulu aku dan dia hanya teman hai hai bai bai....setelah 6 tahun aku berhenti kerja, Allah telah pertemukan aku dengannya, pertemuan ini sangat bermakna buatku. Tak sangka kami dalam perjalanan yang sama mencari CINTA hakiki, membersihkan jiwa dan mencari ilmu yang manafaat untuk dunia dan akhirat. Anis banyak menghadiri majlis-majlis ilmu dan juga mempunyai ramai kenalan yang boleh dibuat rujukan dalam macam-macam bab. Dia juga rajin berkongsi ilmu dan juga pembakar semangat untuk meneruskan perjuanganini. Dia juga rajin memperkenalkan aku dengan teman-teman yang berada dalam pencarian dan perjalanan yang sama dengan kami.

Aku mengenali Kak Wan dari sahabatku Anis, sahabatku selalu menceritakan tentang kehebatan Kak Wan dalam penghayatan Asmaul Husna, menurut sahabatku Kak Wan juga mengadakan kelas Asmaul Husna di Cheras. Jika ada sebarang pertanyaan tentang Asmaul Husna hubungi saja Kak Wan, pasti Kak Wan akan menjawap dan membalas sms.

Beberapa hari yang lalu aku tergerak hati untuk bertanyakan beberapa soalan kepada Kak Wan melalui sms, soalan yang aku ajukan pada Kak Wan tentang bagaimana nak ikhlaskan hati dalam semua perbuatan kita? Syukur alhamdulillah Kak Wan membalas sms ku, di antara pesanan Kak Wan ialah :-

1) Mulakan Menyucikan Jiwa dengan zikir

"Ya Allah Ya Affuw (Yang Maha Pemaaf), Ya Ghaffar (Yang MahaPengampun), Ya Tawwab (Yang Maha Menerima Taubat), Ya Quddus ( Yang Maha Suci), Ya Jalil (Yang Maha Luhur/Jernih)"


Sambil berdoa :-

“Ya Allah Ya Affuw Yang Maha Pemaaf, Ya Ghaffar Yang Maha Pengampun, Ya Tawwab Yang Maha Menerima Taubat, daku ini hambaMu yang banyak melakukan dosa dan kesalahan kepadaMu, kini mengakui dan menginsafi kesalahan dan kehinaan serta kekotoran diri

Dan dengan sifat Maha PengampunMu Ya Allah, daku kini menadah tangan memohon, merayu dan merintih kepadaMu akan keampunanMu dari segala dosa dan kemaksiatan yang daku lakukan selama ini. Sekiranya Engkau tidak memaafkan dan mengampuni daku, tentulah daku ini termasuk hambaMu yang rugi di dunia dan akhirat.

Daku juga ingin memohon kepadaMu Allah Ya Quddus Yang Maha Suci dan Ya Jalil Yang Maha Jernih agar kekotoran jiwa ini disuci dan dibersihkan, dan seterusnya Allah Ya Nuur, pancarkanlah cahayaMu dan alirkan kelembutanMu Ya Latif kepada jiwa ini agar ia mampu melihat dan menerima petunjukMu, bimbinganMu dan ilmuMu.”



2) Tambahkan ibadat-ibadat sunat, seperti Solat, Puasa, Membaca Al Quran dan Bersedekah sambil berzikir Ya Allah Ya Hadi (Yang Maha Memberi Hidayah).


3) Mulakan Solat Malam seperti Solat Tahajud, Solat Taubat, Solat Hajat, Solat Witir dan di iringi zikir:-

Ya Allah Ya Qowiy (Yang Maha Kuat), Ya Allah Ba'its (Yang Maha Membakar Semangat)

sambil berdoa:-

"Ya Allah berilah aku kekuatanMu untuk aku mendekatiMu".


4) Mula mengenal Allah dengan ilmu makrifat nescaya hilanglah rasa upaya dan daya diri dan datanglah upaya dan daya Allah sepenuhnya datanglah ikhlas kerana tak nampak kehebatan diri tetapi nampak kehebatan ALLAH.

Kini bermulalah perjalanan untuk melakukan pembersihan hati, aku perlu memberi tumpuan, sepenuhnnya. Syukur Alhamdulillah dan terima kasih yang tak terhingga atas nasihat Kak Wan dan sudi melapangkan masa menjawap sms ku, padahal kami tak pernah bertemu tetapi Allah itu Ya Rahman Ya Rahim di alir kan rasa kasih sayangNYA kepada Kak Wan untuk melayani sms ku.

Sahabatku Anis terima kasih tak terhingga atas kesudian berkongsi sahabat dan juga ilmu buat diri ini, ku doakan moga kau dipermudahkan dalam menjalani ibadat haji, diberikan nikmat kesihatan dan kesabaran dalam menghadapi ujian serta memperolehi haji mabrur. Selamat Jalan sahabat ku.... selamat menjadi tetamu ALLAH.

No comments: